نشست تخصصی داستان و داستان خوانی برگزار شد
علیرضا لبش/شست تخصصی «داستان و واقعیت» در سومین روز جشنواره تولیدات استانی حوزه هنری صبح امروز با سخنرانی محمدکاظم مزینانی در سالن پلاتوی مجموعه فرهنگی انتظار کرمانشاه برگزار شد.
مزینانی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه تصور وی از واقعیت در داستان، حقیقتی است ناب، که به خودی خود دارای قصه و داستان است، گفت: در داستان باید نگاه وجود داشته باشد. نگاه به این معنی که وقتی یک واقعیت تاریخی را می خوانیم باید آنقدر با آن زندگی کنیم تا بتوانیم به نگاه تازه ای در آن برسیم.هر چه نگاه متفاوت تر باشد، داستان متفاوت تر و خلاقانه تر شکل می گیرد.
وی ادامه داد: وقتی میخواهیم از یک واقعیت تاریخی در داستان بهره ببریم، باید تا اندازهای با آن مأنوس شویم که نگاه ما به آن واقعه تاریخی موید نکته تازهای باشد. نویسنده در واقع باید با تاریخ زندگی کند و در کنار آن با استعاره و تخیل حادثه تاریخی را برای حضور در داستان فتح کند.
نویسنده رمان «شاه بیشین» افزود: نگاه در داستان امری است که شخصیت نویسنده و داستان را شکل میدهد و هرچه متفاوتتر باشد، داستان نیز خلاقانهتر خواهد بود. این نگاه است که داستان را در نهایت جادو میکند و از یک واقعیت خشک تاریخی، واقعیتی ناب میسازد.
وی ادامه داد: داستان برای من چیزی جز زبان نیست. واقعیت ناب را باید از منشور زبان عبور داد و با پرداخت داستانی در نهایت داستان را جذاب و خواندنی کرد. زبان ما نیز فارسی است که آکنده است از مَجاز و تخیل که تا آن را نشناسیم، نمیتوانیم به خلق اثری خلاقانه نائل شویم. این زبان ظرفیتهای کشف نشده داستانی بالایی دارد و پرداخت داستانی صحیح با آن بدون شک میتواند جذابیت قابل توجهی داشته باشد.
مزینانی افزود: زبان امروز ما در داستاننویسی به زبان ژورنالیستی و دارای کژتابی نزدیک شده که تخیل را بر نمی تابد؛ زبانی است که در رسانه ها و تلویزیون رواج دارد و برای خلق داستان بسیار مخرب است. باید برای تالیف داستان به سمت کشف زبان خاص داستاننویسی برویم، باید ریتمها و ضرباهنگهای داستانی را به خوبی کشف کنیم و این به معنی توجه بیشتر ما به پژوهش و مطالعه در حوزه داستان است.زبانی که امروزه نسل جوان با آن درگیر است، مانع داستان نویسی است و با آن نمی توان به کشف و شهود پرداخت.
وی اشاره کرد: در نوشتن شاه بی شین متوجه شدم تا زبان مناسب سوژه را پیدا نکنم، هر چقدر هم خوش ذوقی و تخیل به کار برم ، سوژه و داستان از بین می رود. زاویه دوم شخص در نگارش شاه بی شین به این دلیل انتخاب شد که فاصله نزدیکی با سوژه داشته باشم، سوژه را لمس کنم و با آن دیالوگ برقرار کنم و این ترفندی است برای داخل کردن موضوعات تکراری و نخ نما شده در حوزه داستان.
این نویسنده در پایان گفت: واقعیت داستانی، بازتولید یک حادثه بیرونی است و زبان ظرفیت و فضایی است که این واقعیت را کشف و ارائه میکند.
یادداشت روز
وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است
برای برپایی کیفیتر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمیدهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانهای مرکزی بهصورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دورههای مختلف جشنواره بهطور فعالتری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاههای توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان میشود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.
بسیاری از از آثار راهیافته به چنین جشنوارههایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آنها به جشنوارههای مختلف راه یافتهاند، درحالی که میتوان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاستگذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنوارهها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار میکند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیقتر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.
تناسب آثار با ماموریتهای محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاکها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاستها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیباییشناسی ارزیابی و داوری میشوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و بهواسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استانها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.
کشف استعدادهای جوان و هدایت آنها مهمترین رسالت جشنوارههای هنری است. اگر برپایی این جشنوارهها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر بهمنزله یک کار نمایشی است، اما اگر بهصورت کیفیتر و دائمیتر باشد، میتوان استعدادهای زیادی را در تمام حوزههای مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.
تولیدات مراکز استان
- راه یابی 50 اثر تجسمی از قزوین به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات
- حضور فعال هنرمندان رشته خوشنویسی حوزه هنری استان اصفهان در جشنواره تولیدات
- حضور دو نقاش مشهدی در جشنواره تولیدات استاني
- راهیابی آثار هنرمندان خوشنویس حوزه هنری خراسان رضوی به جشنواره تولیدات
- حضور 55 اثر از آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی در بخش تجسمی جشنواره تولیدات
مصاحبه و گفتگو
- تولیدات دفاتر ادبیات پایداری منبع الهامی برای آفرینشهای هنری در رشتههای دیگر
- همّ و غمّ حوزههنری رونقبخشیدن به تولید است
- ادبیات پایداری، تاریخ پیش روی ما را تغذیه میکند
- آثار تولید شده در جشنواره تولیدات منطبق با سیاستهای حوزه هنری باشد
- ارزیابی و انتقاد از آثار باعث رشد و تولید بهتر آن خواهد شد


